برای چندین نسل، طراحان آمریکایی بهشدت بر روی فناوری رادار گریز تمرکز کرده و جنگندهها و بمبافکنهای رادار گریز مانند F-۲۲ رپتور و B-۲ Spirit را تولید کردهاند. با این حال، هلیکوپترها علیرغم نقش حیاتی خود در حمله، شناسایی و عملیات ویژه، پیشرفتهای مشابهی را در پنهانکاری و رادار گریزی نداشتهاند.
امیرمسعود عابدین_ بوئینگ-سیکورسکی RAH-۶۶ کومانچی تلاش قابلتوجهی برای ایجاد یک هلیکوپتر رادار گریز بود. علیرغم وعدههای مختلف، این پروژه در نهایت به دلیل چالشهای فنی و مالی لغو شد، اگرچه کانسپت هلیکوپترهای رادار گریز برای عملیات نظامی مخفی همچنان ارزشمند است.
ویژگیهای پنهانکاری برای هلیکوپترها زمانی که نمیخواهید شناسایی شوید، مفید خواهد بود. برای مثال، آمریکا برای یورش به محوطه اسامه بنلادن نیاز به اینچنین هلیکوپترهایی داشت. نیازهای اصلی این مأموریت یک هلیکوپتر رادار گریز بود. ایالاتمتحده یک نمونه اولیه بلک هاوک رادار گریز را در اختیار داشت که دو مورد از آن برای این حمله به کار گرفته شد.
پروژه RAH-۶۶ بر روی کاغذ بسیار منطقی بود و ارتش ایالاتمتحده را بر آن داشت تا ۷ میلیارد دلار بر روی این برنامه بین سالهای ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ سرمایهگذاری کند. RAH-۶۶ قرار بود جایگزین هلیکوپتر جاسوسی OH-۵۸ Kiowa شود.
خدمه: ۲ نفر
طول: ۱۴٫۲۸ متر
قطر ملخ: ۱۱٫۹۰ متر
ارتفاع: ۳٫۳۷ متر
وزن خالص: ۴۲۱۸ کیلوگرم
حداکثر وزن بلند شدن: ۷۸۹۶ کیلوگرم
پیشرانه: دو موتور LHTEC T۸۰۰-LHT-۸۰۱ turboshaft با قدرت ۱۵۶۳ اسب بخار
سیستم ملخها: ملخ اصلی با ۵ تیغه و سیستم ضد گشتاور ۸ تیغه
کومانچی هرگز وارد تولید نشد، چرا که جنبههایی از فناوری کومانچی خیلی خطرناک و توسعهنیافته تلقی میشد. کومانچی یک شکست مالی بود که همچنان یک نیاز مهم برای ارتشهای بزرگ بهحساب میآید.
منبع: nationalinterest
۵۸۳۲۲