اکستنشن مژه هم مانند کاشت ناخن، به دلیل اینکه مانع رسیدن آب وضو و غسل به اعضای بدن می شود، جایز نیست.
به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، زیبایی، موضوعی است که از گذشته تاکنون مورد توجه بوده و در آینده نیز همچنان جزو موضوعات مهمی خواهد بود. در دنیای امروز، تکنیکها و روش های مختلفی برای افزایش زیبایی به خصوص زیبایی چشمها پدید آمدهاند. اکستنشن مژه، یکی از روشهای جدید در رابطه با زیبایی چشم هاست که به بلندتر دیده شدن و زیباتر به نظر رسیدن مژهها کمک میکند. اما آنچه که برای زنان و مردان باایمان، اهمیت دارد، این است که این اعمال زیبایی، خللی در انجام فرایض و ادای تکالیف وارد نسازند. از این رو، آشنایی با احکام مربوطه و فتاوای مراجع تقلید، لازم و ضروری است.
اکستنشن مژه یعنی چسباندن مژه های مصنوعی که به خودی خود اشکالی ندارد، اما در صورتی که مانع رسیدن آب به مژهها – هر چند به مقدار جزئی- شود و برداشتن آنها در هر نوبت وضو یا غسل ممکن نبوده و یا با مشقت و سختی همراه باشد، جایز نیست، بنابراین انجام این عمل در ایام عادت ماهیانه اشکالی ندارد. اما چنانچه کسی اکستنشن را انجام داده است و از وقت نماز آنقدر باقی نمانده که بتواند آنها را برطرف کند، استثنائاً تا وقت نماز ظهر روز بعد فرصت دارد تا آن مانع را بر طرف کند و در این مدت باید به وظیفه اش به صورت وضو و غسل جبیره ای عمل کند؛ یعنی اینکه با دست مرطوب، روی مانع دست بکشد.
بر این اساس، اکستنشن مژه هم مانند کاشت ناخن، به دلیل اینکه مانع رسیدن آب وضو و غسل به اعضای بدن می شود، جایز نیست.
البته، برخی از فقها در این باره میگویند، اگر کاشت ناخن یا مژه برای اغراض عقلائی مشروع مانند درمان باشد، اشکال ندارد و جایز است. در ذیل به بررسی نظر مراجع عظام درباره این موضوع می پردازیم.
نظر مراجع تقلید درباره حکم اکستنشن مژه و وضو گرفتن با آن
آیت الله خامنه ای
اگر این کار در وقت نماز انجام نمی شود و شخصی که اقدام به آن کرده، میداند که برداشتنِ آن مانع بعداً مشکل خواهد بود، جایز نیست این کار را انجام دهد. ولی اگر اشتباها این کار را انجام داده است و حال که وقت نماز شده، میخواهد نماز بخواند و برای آن، به وضو یا غسل احتیاج دارد، در این حالت باید این مانع را برطرف کند؛ فرقی هم نمیکند که ناخن کاشته باشد یا مژه مصنوعی، حتی اگر این برطرف کردن با صرف وقت یا هزینه یا کمک گرفتن از دیگران ممکن شود. به هر حال باید این مانع را رفع نماید زیرا وجود این مانع نمی گذارد که آب به مژههای اصلی و سطح پوست برسد.
اما چنانچه متوجه شود که وقت نماز دارد میگذرد و فرصت کافی برای برداشتن این مانع باقی نمانده و یا هزینه بسیار زیادی لازم است که در حال حاضر این مقدار هزینه را ندارد و یا اینکه برداشتنش بسیار دشوار و همراه با سختی فراوان است و نتواند بردارد، آن وقت تکلیف و وظیفه تغییر می کند؛ به این معنا که چون مانع وجود دارد باید ابتدا تیمم و سپس وضو جبیره ای انجام دهد و نمازش را ادا کند. احتیاطا بعد از برطرف نمودن مانع نماز قضا نیز بخواند.
آیت الله مکارم شیرازی
در صورتی که ضرورتی برای کاشتن مژه نباشد، آن را ترک نمایند و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جدا کردن آن به هنگام غسل و وضو نباشد، وضو و غسل جبیره ای بگیرند. اگر در اکستنشن مژه، موادی(چسبی) که استفاده می شود، در مجموع به اندازه یک عدس باشد، مجاز است و ایرادی در وضو و غسل وارد نمیشود اما چنانچه مواد به کار برده شده، بیشتر از اندازه ی یک عدس باشد و مانع رسیدن آب به بدن شود، اشکال دارد و مجاز نیست و در اولین فرصت باید برداشته شود.
آیت الله صافی گلپایگانی
چنانچه آرایشگر برای شخصی که کاشت مژه می کند، نامحرم بوده و یا اینکه، این کار مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به اعضای بدن باشد، حرام است. ولی در صورتی که عمل را انجام داده باید کاشت ناخن یا اکستشن مژه ولو با صرف هزینه برداشته شود. در موارد نادر که برداشت آن باعث جراحت شدید یا خونریزی و.. میشود باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای، بنابر احتیاط، تیمم بدل از غسل یا وضو نیز انجام دهد.
آیت الله العظمی سیستانی
اگر مانع رسیدن آب به مژه ها هرچند به مقدار جزئی شود، جایز نیست. و هنگام وضو باید مانع برداشته شود.
آیه الله نوری همدانی
چنانچه مانع رسیدن آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد، اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله ی مانع شود.
نظر آیه الله هادوی تهرانی
در صورتی که چسب قسمت های انتهایی مژه را نگیرد و روی پوست نریزد، مانع انجام وضو و غسل نیست. در غیر این صورت باید برای انجام غسل و وضو مانع را برطرف کند و در صورتی که امکان برطرف کردن آن وجود ندارد و یا موجب عسر و حرج میشود، باید به وظیفه ی غسل و وضوی جبیره عمل نماید.
/منبع: ستاد اقامه نماز