علیرغم دوری بعضی از خودروسازان از پیشرانههای احتراقی، کمپانی هوندا از نسل جدید این نوع پیشرانهها رونمایی کرد.
امیرمسعود عابدین: در حالی که نیسان در اوایل سال جاری اعلام کرد که دیگر روی موتورهای احتراقی سرمایهگذاری نمیکند، سایر خودروسازان بزرگ ژاپنی دیدگاه متفاوتی دارند. تویوتا، سوبارو و مزدا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک و رویدادهای جداگانه، با سرمایهگذاری در پیشرفتهای جدید، تعهد بلندمدت خود را به موتورهای احتراقی نشان دادند؛ حالا نوبت هوندا است که همین کار را انجام دهد. مهندسان این شرکت نیز مانند رقبای خود بر روی پیشرانههای هیبریدی تمرکز کردهاند.
هوندا که گفته میشود در حال مذاکره برای یک ادغام احتمالی با نیسان است، روی موتورهای چهار سیلندر با چرخه اتکینسون کار میکند. چرخهٔ اتکینسون برای فراهم کردن ماکزیمم چگالی توان به ازای هزینهٔ خرج شده، طراحی میشود و امروزه در برخی از خودروهای برقی دوگانه به کار میرود. دو پیشرانه تزریق مستقیم با حجم ۱٫۵ و ۲٫۰ لیتر به عنوان نمونهای کاملاً جدید معرفی میشوند. بهبودهایی که در سیستمهای محرک هیبریدی فعلی انجام شده، به موتورهای احتراقی کمک میکند تا بالاترین بازده احتراق را ارائه دهند.
هوندا ادعا میکند که موتور کوچکتر چهار سیلندر میتواند محدوده دور موتوری را که در آن موتور بسیار کارآمد است، نسبت به سیستم ۱٫۵ لیتری هیبریدی موجود در خودروهای فعلی، تا بیش از ۴۰ درصد افزایش دهد. همچنین با کوچکتر شدن واحد محرک جلو، کاهش وزن نامشخصی نیز برنامهریزی شده است. قطعه هیبریدی جدید بین سیستمهای کوچک و متوسط به اشتراک گذاشته میشود که به ترتیب از موتورهای ۱٫۵ و ۲٫۰ استفاده میکنند.
همزمان با معرفی نسل جدیدی از موتورهای هیبریدی، خبرهایی از پلتفرم میان سایز نسل بعدی نیز منتشر شده است. پیشبینی میشود خودروهای الکتریکی آینده مصرف سوخت را نسبت به نسل فعلی خودروهای هیبریدی در این بخش، بیش از ۱۰ درصد کاهش دهند. این امر تا حدودی به لطف کاهش وزن ۹۰ کیلوگرمی امکانپذیر خواهد بود. ساختار سادهتر بدنه، ۱۰ درصد از وزن خودروهای هیبریدی موجود را کم میکند.
هوندا با اشتراکگذاری بیشتر سختافزار بین مدلها، هدف خود را کاهش هزینه تولید برای یک خودروی هیبریدی در سال ۲۰۲۷، در مقایسه با خودروی مشابهی که در سال ۲۰۱۸ عرضه شده، تعیین کرده است.
هوندا قصد دارد تا پایان این دهه، سالانه ۱٫۳ میلیون خودروی هیبریدی بفروشد. هدف بعدی این است که تا سال ۲۰۴۰ تنها خودروهای برقی باتریدار و سلول سوختی را عرضه کند و در حالت ایدهآل تا سال ۲۰۵۰ به کربنزدایی کامل در کل عملیات خود دست یابد.
منبع: motor۱
۳۲۲