مفهوم تهدید هویت تیمی و استراتژیهای مقابلهای هواداران اخیراً به عنوان موضوعی مهم در تحقیقات مدیریت ورزشی مورد توجه قرار گرفته است، اما تاکنون در کشور ما پژوهشی در این زمینه انجام نشده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی استراتژیهای مقابلهای هواداران در مواجهه با تهدید هویت تیمی و با تمرکز بر هواداران باشگاه استقلال انجام شده است. این تحقیق به صورت کیفی و با روش تحلیل مضمون اجرا شده و جامعه آماری آن شامل هواداران تیم فوتبال استقلال بود که صفحه اینستاگرام این تیم را دنبال میکردند. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شده و مصاحبههای عمیق با 28 نفر از هواداران تا رسیدن به اشباع نظری صورت پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک کدگذاری و نرمافزار انویوو نسخه 10 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که استراتژیهای مقابلهای هواداران در شرایط تهدید هویت تیمی به دو دسته اصلی تقسیم میشوند: استراتژیهای احساسمحور که شامل 6 مضمون فرعی است: فاصله گرفتن از تیم، خوشبینی به آینده، تمرکز بر دستاوردهای گذشته، تقویت، بدبینی و سرزنش دیگران، و شوخطبعی؛ و استراتژیهای مسئلهمحور که شامل 2 مضمون فرعی است: انفجار و رفتارهای تخریبی. نتایج این تحقیق از نظر نظری و عملی دارای کاربردهای مهمی است. این پژوهش به عنوان نخستین مطالعه در زمینه استراتژیهای مقابلهای هواداران در برابر تهدید هویت تیمی، بخشی از شکاف موجود در تحقیقات داخلی و خارجی را پر کرده و همچنین دیدگاهی جامع در مورد استراتژیهای مختلف هواداران در شرایط تهدید هویت تیمی و اقدامات مدیریتی لازم برای مدیریت بهینه این استراتژیها ارائه کرده است.اگر علاقه مند به مطالب ورزشی هستید می توانید با مجله اینترنتی خونه همراه باشید.