پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مدارس در بهبود سلامت روانی دانشآموزان صورت گرفته است. این تحقیق به روش کیفی و با استفاده از تحلیل محتوا انجام شده و بر مبنای مطالعات کتابخانهای و اسنادی بوده است. ارتقاء سلامت روانی در دانشآموزان مقطع متوسطه از اهمیت ویژهای برخوردار است، چرا که مستقیماً بر عملکرد تحصیلی، رفتارهای اجتماعی و رشد شخصیت آنان تأثیر میگذارد. برای دستیابی به این هدف، اقداماتی نظیر ارائه مشاوره و حمایت روانشناختی، ایجاد محیطهای آموزشی حمایتی، تقویت مهارتهای مدیریت استرس و اضطراب، ترویج فعالیتهای تفریحی و ورزشی، و توجه به تغذیه سالم از اهمیت برخوردارند. این اقدامات نه تنها به بهبود روحیه و افزایش انگیزه دانشآموزان کمک میکنند، بلکه نقش کلیدی در ارتقای کیفیت زندگی و بهبود عملکرد تحصیلی آنها دارند. علاوه بر این، ارتقاء سلامت روانی دانشآموزان متوسطه میتواند تأثیرات مثبتی بر رشد و توسعه شخصیتی آنان داشته باشد. اقداماتی مانند ایجاد محیطهای آموزشی حمایتکننده، ترویج فعالیتهای تفریحی و ورزشی و ارائه مشاورههای روانشناختی میتواند بهبود قابل توجهی در سلامت روانی دانشآموزان ایجاد کرده و کیفیت زندگی آنها را ارتقا دهد. در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر سلامت روانی، انواع سلامت و تعریف سلامت روانی پرداخته شده است.اگر علاقه به مطالب سبک زندگی دارید می توانید مجله اینترنتی خونه را دنبال کنید.